![[Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder negatief over reclame](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder negatief over reclame
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 4: welke reclame wil Gen Z?
![[column] Wanneer wordt waarde waardeloos?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wanneer wordt waarde waardeloos?
Eigenlijk best een goede vraag, al zeg ik het zelf. Ik test ‘m ook vaak in de praktijk en het bewijs dat het een goede vraag is, komt vaak doordat er een lange stilte valt nadat ik de vraag gesteld heb.

Dribbelplein trapt samenwerking Hoog Catharijne en Kumpany af
Hoog Catharijne heeft experience marketingbureau Kumpany geselecteerd als vaste activatiepartner, met een sportief startschot: het Dribbelplein. Deze zomerse basketbalactivatie markeert het begin van een reeks gezamenlijke campagnes in en rond het drukbezochte winkelcentrum.

Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme inzet van AI Intention Models
De effectiviteit van traditionele targetingmethoden neemt af. Merken die vertrouwen op profielen, generieke segmenten of het inkopen van bereik, merken dat ze hun doelgroep niet langer effectief bereiken. Tegelijk groeit de behoefte aan relevantie, schaalbaarheid en respect voor privacy. In deze context is een nieuwe standaard in opkomst: neuro-contextual advertising.

Vitesse brengt ode aan supporters in video
Met de video ‘Samen achter Vitesse’ brengen supporters, spelers en sponsoren een emotionele ode aan voetbalclub Vitesse, nu het voortbestaan van de club aan een zijden draadje hangt.

Wintercampagnes testen in augustus?
Neurensics introduceert ‘contextual priming’ om wintercampagnes realistisch te testen in de zomer. Door hersenen in winterstemming te brengen met beelden en geluiden, wordt de effectiviteit van campagnes wetenschappelijk en betrouwbaar gemeten met functionele Magnetic Resonance Imaging (fMRI)-technologie.

Dutch Digital Design versterkt collectief met vijf creatieve bureaus
Stichting Dutch Digital Design breidt haar netwerk uit met vijf nieuwe partners: De Jongens van Boven, Dotdotdash, G2K, Thonik en Total Design. Daarmee groeit het platform tot bijna 40 aangesloten bureaus die samen het beste van Nederlands digital design vertegenwoordigen.

Winkelgedrag rond 'Back to School' onderzocht
Het nieuwe schooljaar markeert voor veel gezinnen een belangrijk moment van voorbereiding, waarbij schoolspullen, kleding en technologie centraal staan. Maar hoe pakken Nederlanders deze periode aan? Kopen ze alles in één keer? En spelen merken en kortingen een rol?

'In september lanceren we onze nieuwe Beyond Burger Jalapeño voor foodservice'
Harm Dijkstra is Sales manager Foodservice voor de regio's Benelux & Aapac bij Beyond Meat. Voor de rubriek ‘De Zomer van …’ deelt hij zijn vakantieplannen, zomerobservaties èn onthult hij al wat toekomstplannen met zijn premium merk vleesvervanger: de pittige editie is in aantocht voor de horeca en cateraars. 'All barbecue, no worries.'

Richella de Groot van Pesca: 'Anno 2025 moet je verhalen kunnen vertellen, maar ook goed kunnen luisteren'
Richella de Groot is creatief strateeg en verantwoordelijk voor marketing & PR bij onder meer restaurantconcept Pesca. Voor aflevering 132 van de rubriek ‘Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik beweeg me graag op het snijvlak van branding, beleving en business, en geloof sterk in de kracht van conceptmatig werken. Wat ik het leukst vindt? Het bouwen van merken die voelen als een vriend: herkenbaar, oprecht, eigen en altijd in beweging.

Grachtenfestival beleeft hoogtepunt op De Nieuwe Kerk
Op 18 augustus bereikt het Grachtenfestival letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt: trompettist Alistair Payne en zangeres Marta Arpini geven een uniek concert op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Slechts 150 gelukkigen mogen na het beklimmen van 216 treden genieten van dit exclusieve optreden, met uitzicht over het historische centrum en het Paleis op de Dam.

Designmerk Smeg kiest Buro Hause als PR-partner
Na een pitchtraject heeft Smeg Nederland het Benelux PR-bureau Buro Hause aangesteld als strategisch partner voor de Nederlandse markt. Het agentschap wordt verantwoordelijk voor de PR-, socialmedia- en influencerstrategie, evenals merkactivaties zoals events.

Albelli kiest TikTok voor zomerse merkactivatie
Fotoproductmerk Albelli heeft vandaag een nieuwe zomercampagne gelanceerd op TikTok, gericht op jongvolwassenen in Nederland en België. De campagne draait om het vastleggen van zomerse herinneringen, van vakantiekiekjes tot festivals en momenten met vrienden, en laat zien hoe deze digitale momenten kunnen worden omgezet in tastbare fotoboeken, wanddecoratie of kalenders.

Festivals digitaliseren: pinnen leidt tot hogere besteding
Contactloos betalen wint terrein op Nederlandse festivals, blijkt uit onderzoek van betaalprovider MyPos. Steeds meer evenementen vervangen traditionele consumptiemunten door digitale betaalopties. Volgens de respondenten is pinnen sneller, handiger en verhoogt het zelfs de omzet

ABN Amro lanceert begrijpelijke fraudevoorlichting met 'Oplichtings ABC'
Fraudeurs worden steeds vindingrijker en gebruiken een groeiend arsenaal aan technieken om mensen op te lichten. Hierdoor wordt het voor veel mensen steeds lastiger om fraudepogingen te herkennen. Voor de 2,6 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven, vormt dit een extra uitdaging. Tijd voor een contentcampagne in vorm van een begrijpelijke fraudegids.
![[column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno 2025](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno 2025
Er was een tijd dat stakeholdermanagement vooral betekende: vergaderen in zaaltjes, de juiste mensen aan tafel krijgen en bruggen bouwen tussen belanghebbenden. Contacten bouwde je op en moest je actief, én fysiek of bellend, onderhouden. In die tijd groeide Schuttelaar & Partners uit tot expert op dit vlak, met een aanpak die draaide om luisteren, verbinden en samenwerken. Maar dat was vóór de opkomst van social media.
![[column] Waarom preventie altijd verliest van de rekenmachine](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom preventie altijd verliest van de rekenmachine
In de wereld van pensioenfondsen regeert één cijfer: de Net Present Value (NPV). Als marketeer klinkt het misschien als een abstracte financiële formule, maar in de boardroom is het een keiharde beslissingsregel. Investeer alleen als de toekomstige opbrengsten, teruggebracht naar vandaag, hoger zijn dan de kosten. Simpel, efficiënt, rationeel. Toch?

Maud Craandijk brengt Latin Vibe naar Nederlandse festivals
Desperados heeft haar eerste Head of Latin Vibe gevonden: de 28-jarige Maud Craandijk uit Amsterdam. Zij mag deze zomer de sfeer van Latijns-Amerikaanse straatfeesten tot leven brengen op onder meer Solar Weekend en LatinVillage.

Lucid strikt Timothée Chalamet als merkambassadeur
Lucid Motors heeft acteur en stijlicoon Timothée Chalamet gestrikt als zijn allereerste wereldwijde merkambassadeur. De samenwerking markeert een nieuwe fase in Lucid’s strategie om zijn culturele positie te versterken.

'Zelfvertrouwen begint bij jezelf en dat neem je mee in elk klantcontact'
Britt Hogenhuis, oprichter van AndAgency Amsterdam, een creatief en strategisch bureau, gespecialiseerd in influencermarketing, PR, evenementen, social media en talentmanagement. Net terug van drie weken Zuid-Spanje reageert zij op een aantal vragen voor de rubriek ‘De zomer van…’

Thebe en Hello 24/7 lanceren app voor informele zorg
Zorgorganisatie Thebe en platform Hello 24/7 ontwikkelen samen de Thebe Samenzorg app, naar het voorbeeld van de reeds bestaande Hello 24/7 app. De app maakt het mogelijk om de zorg rondom een cliënt op een laagdrempelige manier te coördineren binnen het informele netwerk van familie, vrienden en vrijwilligers en lost zo een groot personeelstekort op.

AI verandert supply chains op Retail’s Big Show
Kunstmatige intelligentie neemt een centrale rol in tijdens NRF 2025: Retail’s Big Show Europe, dat van 16 t/m 18 september plaatsvindt in Paris Expo Porte de Versailles. Het toonaangevende retail-event brengt 500 exposanten samen, waaronder 50 bedrijven die gespecialiseerd zijn in AI-gedreven supply chain-oplossingen.

Zuckerberg deelt nieuwe visie op superintelligentie
Meta-CEO Mark Zuckerberg presenteert zijn visie op 'persoonlijke superintelligentie' in een recent gepubliceerde brief. Hij verklaart dat het ontwikkelen van superintelligentie nu in zicht is, aangezien de AI-systemen van zijn bedrijf 'steeds vroegere tekenen van zelfverbetering' vertonen.

Decathlon lanceert nieuwe campagne met Antoine Griezmann in de hoofdrol
Decathlon trapt letterlijk het nieuwe schooljaar af met een nieuwe campagne in samenwerking met het Franse creatief bureau Lafourmi.

Nivea haakt in op Pride met Be You en spectacular
Door ruimte te maken en open te staan voor elkaar, creëren we een betere wereld voor iedereen, stelt Nivea. Het iconische merk van Beiersdorf haakt in met aangepaste blikken, een contentmarketingcampagne en een fraaie tramhalte op het Pride festival in Amsterdam.
![[marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van start-up Aquablu](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van start-up Aquablu
Het Nederlandse innovatieve cleantech-bedrijf Aquablu heeft net een nieuwe 'seedronde' achter de rug, geleid door onder anderen oud-Philips-CEO Frans van Houten. 'Wat Nespresso deed voor koffie, doen wij voor water', zegt medeoprichter Marnix Stokvis. We spreken hem voor editie 228 van onze successerie [marketeer] over start-up Aquablu, die werkt aan een nieuwe en slimmere manier van hydratatie.

Nominaties ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026 bekend
De genomineerden voor de categorieprijzen van de ‘ABN Amro Beste Winkelketen van Nederland’ en de ‘ABN Amro Webshop Award the Netherlands’ editie 2025-2026 zijn bekend. Consumenten hebben tijdens de stemperiode ruim 295.000 beoordelingen achtergelaten over zo’n 500 retailers. Bekijk de complete lijst hier!

Mattmo bedenkt nieuwe pay off voor Honey Highway
Strategisch ontwerpbureau Mattmo heeft een nieuwe pay off ontwikkeld voor Honey Highway, het initiatief dat bermen en dijken door heel Nederland omtovert tot bloemrijke leefgebieden voor wilde bijen en andere bestuivers. De nieuwe pay off is: ‘Voor de bee van biodiversiteit’.

Lessen van Patagonia: 5 tips om trouw te blijven aan je merkmissie
In ‘Van alle marketing thuis’ bespreken vier marketingexperts hoe merken hun kernwaarden in de praktijk brengen. In deze aflevering Patagonia, naast kledingmerk, ook een duurzaamheidsicoon. Wat kun je als merk opsteken van Patagonia's anti-consumptiehouding?
![[column] Domme strategie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Domme strategie
Ze zeggen altijd dat strategie voor de slimmeriken is, maar na jaren in dit vak kan ik je vertellen: slimheid zit je vaker in de weg dan dat het je helpt.

Vattenfall en Samuel L. Jackson pleiten voor 'motherf***in windfarms'
Iconisch acteur Samuel L. Jackson werkt samen met het Europese energiemerk Vattenfall om Wind Farmed Seaweed Snacks te lanceren en te pleiten voor meer windparken.
![[Grote Jongerenonderzoek] (3) Nieuwsvoorziening doorgelicht](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (3) Nieuwsvoorziening doorgelicht
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 3: welke nieuwsbronnen raadpleegt Gen Z anno 2025?
![[column] Lessen van Saints & Stars: gemis aan omgevingssensitiviteit is dodelijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Lessen van Saints & Stars: gemis aan omgevingssensitiviteit is dodelijk
Het gebeurt regelmatig dat merkorganisaties en ondernemers aan het wankelen worden gebracht door explosieve druk van buiten. Kijk naar wat er recent gebeurde bij de high end sportschoolketen Saints & Stars, die wordt verdacht van niet wettelijk opereren en mogelijk zelfs human trafficking. Steeds is de rode draad in dergelijke situaties dat er sprake is van integriteitsissues en onderschatting van het sentiment in de omgeving van de organisatie, signaleert Frank Peters - expert in integere én in crisiscommunicatie.

Artis en Natwerk brengen queer natuur tot leven met Pridevlag
Tijdens Pride vieren we liefde, vrijheid en het recht om jezelf te zijn. Artis en creatief bureau Natwerk voegen daar dit jaar een bijzondere boodschap aan toe: seksuele diversiteit is niet alleen een menselijk verhaal, maar zit ook diepgeworteld in de natuur. Onder het motto ‘Omarm je aard(e) – Love your nature’ lanceren zij een Pridevlag die de queer diversiteit in het dieren- en plantenrijk eert.

KPN wil ouders en kinderen online dichter bij elkaar brengen
KPN stelt zich 'onverminderd in te willen blijven zetten' voor een '#BeterInternet'. Voor veel ouders is het online leven van hun kinderen nog steeds een vraagteken. Hierdoor missen ze vaak cruciale signalen van stress of negatieve invloeden die zich tussen de tekens afspelen: in emoji's, memes of subtiele groepsdruk.

Nederlands marketingbureau Branthlete helpt het vrouwenvoetbal in Napels
Branthlete springt in de bres voor de voetbalsters van Napoli met de campagne #TheNapoliFamily. De campagne is vanaf deze week te volgen via de officiële kanalen van Napoli Women en Branthlete. Het Nederlandse marketingbureau richt zich volledig op vrouwensport. De fotografie is van de hand van Eduard Snoerwang.

Primark biedt veilige kleedruimte tijdens Pride Amsterdam
Tijdens de Amsterdam Canal Parade op 2 augustus 2025 stelt Primark haar vestiging aan het Damrak beschikbaar als verkleedlocatie voor Pride-bezoekers. In de winkel is een extra paskamer ingericht als 'safe studio' – een veilige en comfortabele ruimte voor iedereen die zich elders mogelijk niet vrij voelt om zich te verkleden.

Rijksoverheid lanceert social-first campagne voor aankomende studenten
De Rijksoverheid is deze maand gestart met de campagne ‘Ben je klaar voor het studentenleven?’, gericht op jongeren van 16 tot 18 jaar die binnenkort de stap maken naar het mbo, hbo of de universiteit. Centraal staat de website rijksoverheid.nl/studeren, waar studenten een gepersonaliseerd overzicht vinden van alle regelzaken die zij moeten treffen bij de start van hun studie.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn en Unilever over retail media: ‘De kracht zit in...
- Campagne 'Wie checkt jou?' waarschuwt op World Drowning...
- [marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van...
- Intertoys nieuwe hoofdpartner De Grote Sinterklaasfilm
- IM Derk Sauer: Courantier en geloofwaardige Ruslandkenner
- Decathlon lanceert nieuwe campagne met Antoine Griezmann in de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers